WAAROM IK NIET MEEDOE AAN SPEELGOEDROTATIE
De laatste tijd kom ik op sociale media veel posts tegen over de voordelen van speelgoedrotatie. Ikzelf heb een kinderopvang waar elke dag 8 (B)engeltjes spelen en leren en ik doe bewust niet aan speelgoedrotatie. Toen ik op het internet op zoek was naar gelijkgestemden vond ik deze niet. Daarom deze blogpost.
Speelgoedrotatie is een methode waarbij het speelgoed van een kind in verschillende sets wordt verdeeld en op regelmatige basis verwisseld wordt. Hieronder vertel ik niet alleen de redenen waarom ik niet meedoe aan speelgoedrotatie maar vertel ik ook wat ik dan wel doe.
Onvolledige interesse
Door speelgoedrotatie hebben kinderen mogelijk niet voldoende tijd om zich volledig te verdiepen in een bepaald speelgoed. Als ouder kan je verkeerdelijk de indruk krijgen dat de interesse van jouw kind in een bepaald speelgoed weg is en dat het tijd is voor verandering. Maar hoe zeker kan je daarvan zijn? Het is niet omdat jouw kind deze week bijv. de blokkendoos links laat liggen, dat ze er volgende week ook niet mee zal spelen. Als je tegen die tijd, de blokkendoos al verwisseld hebt met iets anders, heeft jouw kind niet de tijd gehad om haar spel met de blokken volledig uit te diepen.
Onveilig gevoel
Herkenbaarheid zorgt voor een gevoel van veiligheid bij (jonge) kinderen. Wanneer je regelmatig de speelomgeving veranderd, verdwijnt die herkenbaarheid en neem je ook voor een stukje dat gevoel van veiligheid weg.
Kinderen spelen volgens een bepaald schema
Neem eens de tijd om jouw kind een paar dagen na elkaar te observeren tijdens zijn spel. Je zal zien dat dan steeds dezelfde handelingen zullen terugkomen, sommige kinderen gaan daarin zelf nog een stapje verder en spelen volgens een bepaalde volgorde. Deze herhaalde handelingen vormen verbindingen en patronen in hun hersenen waardoor kinderen verder ontwikkelen en groeien. Wanneer je dus door speelgoedrotatie het speelgoed verwisselt onderbreek je dus onbewust hun speelpatroon.
HOE PAK IK HET DAN WEL AAN?
Eerst en vooral zet ik het speelgoed altijd ‘speelklaar’. Dit doe je ook als je wel aan speelgoedrotatie doet. Dus geen speelgoed ongeordend in bakken klaarzetten maar op een uitnodigende manier zodat de kinderen direct aan de slag kunnen.
Tijdens mijn afstudeerstage van mijn bacheloropleiding ‘Pedagogie van het Jonge Kind’ heb ik onderzoek gedaan naar de inrichting van de speelruimte bij onthaalouders. Daaruit kwam een interessante conclusie die ook bruikbaar is voor gezinnen.
Uit mijn onderzoek kwam naar voor dat de aanwezigheid van de volgende ‘spelelementen’ in een leefruimte er voor zorgt dat kinderen graag en eindeloos kunnen spelen.
- Een rustig plekje waar jouw kind bijv. zelfstandig in boekjes kan kijken
- Een toestel dat goed is voor de grof motorische ontwikkeling bijv. een klimdriehoek, stapstenen, …
- Een creatieve plek bijv. een tafeltje waaraan jouw kind kan kleuren
- Constructiespeelgoed bijv. blokken, dozen, … waarmee jouw kind iets kan bouwen
- Een stuk speelgoed dat de fantasie bevorderd zoals bijv. een keukentje, poppenspeelgoed, een treinspoor, …
- Open-eind materialen, meestal is dat speelgoed dat door een volwassene niet echt als speelgoed wordt gezien en waarbij het doel ervan niet vaststaat. Bijv. stukjes stof, lege verpakkingen, gordijnringen, kartonnen dozen, plastiek buizen, dekens, papiersnippers, …
Doordat ik deze 6 elementen toepas in mijn kinderopvang en in mijn privé, raken mijn kinderen niet uitgespeeld en hoef ik geen nieuw speelgoed te voorzien en dat is dan weer voordelig voor mijn portemonnee 😊
Zet deze blogpost jou aan het denken over de inrichting van jouw speelruimte, living, … en wil je daarover eens van gedachten wisselen? Stuur mij gerust een berichtje via mijn sociale media of via deze website!

Reactie plaatsen
Reacties